PRIMA PAGINA
   DOMENII DE PRACTICA
   INDUSTRII
   AVOCATI
   CLIENTI
   PUBLICATII
   CONTACT

Arhiva publicatii

Avocatul Constantin Patraulea: "Remarc o recrudescenta ingrijoratoare a incidentelor de plata"

Revista Cargo & Bus - Anul XVI, Nr. 178, martie 2011

Dupa o scurta cariera juridica in administratia publica centrala, avocatul Constantin Patraulea a fost timp de 10 ani consilier juridic al Grupului Elvila. In 2007 si-a intemeiat propriul sau birou de avocatura, iar acum, dupa patru ani, ne vorbeste despre activitatea sa ca avocat de afaceri specializat inclusiv in dreptul transporturilor.

Ati fost seful compartimentului juridic al Comisiei Nationale a Valorilor Mobiliare, iar mai apoi consilierul juridic al Grupului Elvila. Ce influenta a avut detinerea acestor functii asupra carierei dumneavoastra de avocat?

Este cert ca nu poti reusi in aceasta meserie fara anumite calitati, cum sunt creativitatea si puterea de convingere. Dar, la fel de adevarat este ca avocatura, prin valorile umane imense pe care le apara, necesita mai mult timp pentru desavarsire decat alte profesii. Pentru mine, CNVM si Elvila insumeaza 12 ani de experienta, care acum se continua cam in aceeasi parametri, sub titulatura de avocat.

Piata de capital, productie de mobila si acum transporturi. Nu este o diferenta prea mare intre aceste domenii pe care le acoperiti?

Din perspectiva avocatului diferenta intre domenii o fac reglementarile si legislatia specifica. Din acest punct de vedere intre piata de capital si transporturi exista o mare diferenta pentru ca in timp ce in piata de capital au fost introduse reglementari masive intre 1995 si prezent, concomitent cu un control strict al mediului de afaceri, transporturile au avut mult mai putine interventii in mediul de afaceri, raporturile intre participanti fiind stabilite in mod traditional pe baza contractelor dintre parti.

Considerati ca exista o carenta de reglementare in domeniul transporturilor?

Nu, nu putem vorbi de o carenta de reglementare. Este un domeniu cu reguli internationale bine stabilite intre participanti, unde nu se face simtita necesitatea interventiei statului. Cred ca mai degraba putem vorbi de carente care tin de persoane si care afecteaza sistemul decat de carente de sistem.

Credeti ca exista carente care afecteaza sistemul nostru, al transporturilor?

Sunt carente care afecteaza mediul de afaceri in general si nu pot sa nu remarc o recrudescenta ingrijoratoare a incidentelor de plata. Aceste probleme sunt asemanatoare celor aparute pe fondul crizei politice din perioada imediat urmatoare anului 1990, cu diferenta ca acum se profita de criza economica.

Ce se poate face, daca se poate face ceva?

Aici statul trebuie sa intervina energic pentru ca nu se mai poate lasa la nesfarsit pe seama organelor de politie ca sa stabileasca daca incidentul de plata este de natura penala sau este de competenta instantelor civile. Este o problema care necesita o reglare prin legislativ, este nevoie de criterii precise care in acest moment nu exista, este nevoie de vointa politica in acest sens.

De ce ar fi statul interesat intr-o problema aparent minora?

Problema este departe de a fi una minora, este extrem de grava si are consecinte la nivelul intregii societati. Aici gravitatea nu sta in valoarea unei singure actiuni de neplata cu rea credinta, ci in frecventa cu care se repeta aceste actiuni, cu totul ingrijoratoare in acest moment.

Totusi, au aparut diferite reglementari inclusiv Ordonanta 119/2007 pentru combaterea intarzierii executarii obligatiilor de plata rezultate din contracte comerciale...

Aparitia acestor reglementari nu rezolva problema datornicilor de rea credinta. Pe baza ordonantei 119/2007 vor fi executate silit dupa un proces rapid doar acele firme ale caror datorii au fost contractate cu buna credinta si care, din varii motive, au intarziei de plata. Ordonanta 119/2007 este inutila insa in cazul debitorilor de rea credinta si mai ales in cazul firmelor infiintate de persoane fara scrupule, in scopul incheierii unor contracte pe care nu mai intentioneaza sa le onoreze vreodata. Aceste persoane au grija sa goleasca patrimoniul firmei, iar pe cale civila executarea devine imposibila. De asta consider ca este nevoie ca reglementarea acestui domeniu sa fie continuata in sensul agravarii raspunderii pentru datoriile comerciale contractate cu rea credinta.


Aloe Vera cu aroma de concurenta neloiala

WebPR - 24 decembrie 2010

Justitia romana a pus in aplicare in premiera absoluta un principiu important de drept European in materie de concurenta neloiala. Astfel, a fost decis ca produsele care prezinta etichete de fabrica, originale, prin care o anumita firma este desemnata unic importator in Romania, nu pot fi cumparate de alte firme, din tari ce fac parte din UE si revandute ulterior in tara noastra.

Precedentul fusese stabilit de catre Tribunalul comercial din Bruxelles care a judecat cu nu mai putin de 35 de ani in urma cu privire la dreptul anumitor distribuitori de a vinde parfumul Guerlain cu eticheta originala.

Recent Curtea de Apel Bucuresti- sectia comerciala a judecat intr-un caz identic, cu privire la dreptul anumitor distribuitori de a vinde bautura racoritoare ALOE VERA OKF - obligand firma Gala Trading Distribution sa inceteze definitiv comercializarea produselor OKF cu eticheta originala pe care figureaza numele importatorului.

Bautura racoritoare Aloe Vera OKF, era cumparata din Olanda de catre firma Gala Trading cu eticheta originala cu mentiunea Ozcocktail importator pentru Romania, fiind ulterior pusa in vanzare in Romania.

Produsele care prezinta etichete de fabrica, originale, prin care o anumita firma este desemnata unic importator in Romania, nu pot fi cumparate de alte firme, din tari ce fac parte din Uniunea Europeana si revandute ulterior in tara noastra.

Avocatul Constantin Patraulea, care a reprezentat firma Ozcocktail in proces, a declarat ca "Hotararea Curtii de Apel Bucuresti este una deosebit de importanta, pe de o parte pentru ca aliniaza Romania la practica instantelor europene in materie de concurenta neloiala, iar pe de alta parte incurajeaza multe alte firme romanesti, victime ale concurentei neloiale, sa se adreseze instantelor de judecata in vederea stoparii acestor practici".

Constantin Patraulea a fost director al directiei juridice a CNVM, apoi consilierul juridic al ELVILA SA, fiind in prezent avocat la Cabinetul de Avocatura Patraulea Constantin, cu specializare exclusiva in dreptul comercial.

Zece sfaturi pentru incheierea unui contract important

I. Contractele importante ce nu se incadreaza in activitatea curenta a firmei - insuficienta atentie acordata studiului acestuia de comercianti.

Desigur ca nu in fiecare zi incheiem contracte importante. Nu in fiecare zi incheiem un contract de imprumut cu banca, luam in leasing un autovehicul ori un utilaj pe firma sau construim o cladire ce ne va servi ca sediu social. Fiind contracte cu valoare mare acestea imbraca forma scrisa si nu o data sunt insotite de garantii substantiale.

In sfera unor astfel de contracte se incadreaza contractul de imprumut bancar, contractul de leasing, contractul de asigurare, contractul de antrepriza, contractul de inchiriere spatii comerciale si nu in ultimul rand contractul de vanzare actiuni ori de vanzare a afacerii insesi.

Fata de valoarea lor mare care le deosebeste de contractele uzuale ne-am putea astepta la o atentie marita la semnarea acestora din partea celui care se obliga fie ca poarta numele de imprumutat, locatar, asigurat, vanzator ori beneficiar.

Ne-am putea astepta ca aceste contracte sa fie citite de avocati specializati iar in lipsa, macar sa fie studiate de conducerea societatii comerciale.

In realitate, in mod paradoxal, multi dintre cei care vor semna indatorarea lor pe termen lung trateaza incheierea contractului cu o indiferenta care foarte adesea se va razbuna, aducandu-le mari neplaceri.

Veti fi surprinsi sa constatati cat de putini sunt oamenii de afaceri care acorda importanta cuvenita studierii corespunzatoare a contractelor ce nu se incadreaza in obiectul lor de activitate, cand contractele poarta nume elaborate gen contract de leasing, au zeci de pagini si sunt intocmite dupa toate regulile artei de avocati specializati.

In realitate tocmai acestea sunt tot atatea motive de maximizare a atentiei. Un contract complex este un contract stufos iar printre atatea prevederi pot fi lasate (desigur neintentionat) si anumite clauze deosebit de impovaratoare (intamplator doar pentru cel care primeste contractul la studiu in vederea semnarii, niciodata pentru cel care a intocmit contractul).

O posibila explicatie este noutatea tipului de contract ce urmeaza a fi semnat si care nu se incadreaza intre contractele semnate in activitatea curenta a societatii comerciale respective. O firma de mobilier semneaza in fiecare zi contracte de vanzare mobila ori cumparare de materie prima. Cand ia un autovehicul ori un utilaj in leasing se afla in fata unui contract diferit de cele cunoscute si ale carui resorturi intime ii sunt necunoscute in detaliu.

Desi reactia normala a conducerii societatii ar fi de ATENTIE MARITA ca in orice situatie noua in realitate putini sunt cei care vor semna dupa un studiu aprofundat,majoritatea necitind contractul cu atentia cuvenita. Iar daca totusi va duce citirea cu atentie a contractului pana la capat si va identifica clauze pagubitoare, el nu va insista in vederea modificarii acestora fiind covarsit de renumele firmei respective si linistit de functionarii respectivei institutii.

Iar consecintele nu vor intazia sa apara. La un contract de leasing, spre exemplu, sa zicem ca utilajul ori autovehiculul nu este livrat corespunzator de catre furnizor. Daca intreprinzatorul nu a prevazut aceasta situatie aparandu-se prin inserarea unor clauze in contract el va fi obligat sa plateasca finantatorului rata de leasing chiar daca utilajul nu a fost livrat. Va plati astfel folosinta bunului fara ca acesta sa fie folosit. Si este doar un exemplu de situatie neplacuta, este numai un exemplu de contract.

Pentru a preveni prejudicierea intereselor comerciantilor am considerat a fi utile urmatoarele sfaturi care trebuie urmate in mod necesar la incheierea oricarui contract.

II. Sfaturi pentru incheierea contractelor importante

1. Verificati bonitatea si seriozitatea partenerului de contract. Un minimum de informatii il veti gasi pe siteul MINISTERULUI FINANTELOR www.mfinante.ro, sectiunea "persoane juridice". Alte informatii puteti gasi la Oficiul teritorial al Registrului Comertului (date despre starea firmei, date despre administratori).

2. Cititi tot textul contractului propus spre semnare ,chiar si paragrafele scrise cu caractere mai mici decat restul contractului. Reveniti si recititi paragrafele la care fac referire trimiterile din contract. De asemenea cititi cu atentie anexele:multe din clauzele importante ale contractului sunt cuprinse in anexe.

3. Cautati sa intelegeti exact ceea ce a vrut sa spuna autorul contractului. In caz ca nu reusiti dvs insiva acest lucru cereti reformularea textului. Nu cereti explicatii de la autorii draftului si mai ales nu va multumiti cu explicatii verbale. In caz de litigiu veti constata ca explicatiile verbale au avut darul sa va multumeasca doar pe dumneavoastra, nu si instanta de judecata.

4. Cautati sa intelegeti termenii de specialitate. Acestia sunt de doua feluri:
a) termeni juridici intalniti in toate contractele (cum sunt, de exemplu: rezilierea, rezolutiunea, clauza penala, pactul comisoriu);
b) termeni de specialitate aferenti tipului respectiv de contract: bancar, leasing, asigurare, construire, etc.

5. Solicitati un termen pentru studiul contractului. Nu va lasati intimidati de invocarea urgentei de catre partenerul de contract. Desigur ca bona fides praesumitur dar trebuie sa stiti exact la ce va obligati.

6. Nu semnati niciodata un contract insuficient studiat indiferent de importanta si buna reputatie de care se bucura firma respectiva.

7. Dupa ce ati terminat etapa studiului contractului adresati-va partenerului de contract (celui care v-a propus contractul), in scris cu propriile dumneavoastra propuneri. Acestea sunt:
-de lamurire,clarificare,ceea ce presupune in majoritatea cazurilor reformularea textului.
-de modificare,acolo unde considerati propunerile contractuale inacceptabile
-de completare cu mentionarea propriilor dumneavoastra interese.

8. La propunerile dumneavoastra trebuie sa vi se raspunda in scris iar propunerile acceptate trebuie mentionate in contract. Noua forma de contract este in sfarsit un contract negociat care va reprezenta vointa si interesele dumneavoastra.

9. Cautati sa negociati daca propunerile dvs nu sunt acceptate. In cazul refuzului fiti pregatit cu solutii alternative.

10. Nu semnati clauze privind plati in avans negarantate. Orice partener serios de contract important va oferi garantii suficiente pentru platile primite in avans.

Avocat Constantin Patraulea

Studii de caz drept comercial

Ianuarie 2009
Asistenta juridica si consultanta in folosul unui grup de companii straine pentru participarea la o licitatie achizitie publica. Criterii de calificare privind capacitatea tehnico profesionala inserate in documentele licitatiei interpretate prin clarificari de catre autoritatea publica. Biroul nostru si-a exprimat opinia ca aceste criterii incalca principiile fundamentale europene privind achizitiile publice. Consultanta a fost solicitata de catre o companie straina pentru o valoare estimata de contract de peste 100 milioane euro iar solutia a fost validata de autoritatea contractanta.

Consultanta juridica pentru o companie romaneasca de distributie. Contracte cadru preluate dintr-o baza de date de pe internet, cauza de creante nerecuperate. Necesitatea modificarii si a completarii contractelor cu inserarea de clauze care sa reglementeze aspectele importante ale contractelor in interesul clientului nostru.

Martie 2009
Consultanta pentru modificarea si completarea actelor constitutive ale unei asociatii patronale. Propunerile de modificare si completare ale actelor de constituire ale asociatiei facute de catre cabinetul nostru sunt acceptate integral de catre client.

Redactare contracte de antrepriza respectiv subantrepriza FIDIC , avand ca obiect construirea unui obiectiv industrial. Consultanta a fost acordata la solicitarea unui grup de companii straine din domeniul constructiilor.

 

CONTACT INFO

CABINET DE AVOCAT CONSTANTIN PATRAULEA

Avocat Constantin Patraulea

tel: +40 21/312 88 93;
fax: +40 21/312 88 94;
mobil: +40 723/28 21 29.

e-mail: office@costinpatraulea.ro

 

SONDAJ

Sunteti de acord cu initierea unui proiect de lege privind agravarea raspunderii pentru datoriile comerciale contractate cu rea credinta?


Dumneavoastra sunteti:


vezi rezultatele

 

     

 

www.costinpatraulea.ro Web analytics